کد مطلب:26938
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
در شهر سَقز در سالهاي جنگ (سال 1362) حقوق يك معلم هزار تومان و حقوق يك مربي قرآن از طرف سازمان تبليغات اسلامي هزار و پانصد تومان بود. هم اكنون حقوق يك معلم صد و پنجاه هزار تومان و حقوق يك مربي قرآن هم در يك ماه از تابستان ده هزار تومان است; با دليل بفرمائيد آيا اين امر نابود كردن يا بيارزش كردن كلاس قرآن در نزد ملحدان نيست؟
يقيناً، در ارزش گذاري بين دروس و تدريس معلمها و مربيان، درس قرآن و تدريس آن، بالاترين ارزش را نسبت به دروسي ديگر دارد; زيرا، قرآن، كلام خدا، وحي الهي، داراي تقدس خاص، منبع تمامي علوم، و سبب سعادت دنيوي و اخروي است; و به همين جهات، مربي قرآن، از ارزش والائي برخوردار است، لذا، اگر معيار در نظر گرفتن حقوق و مسائل مادي، براي تدريس و مربيان، ارزش موضوع آن باشد، ميبايست بالاترين حقوق و هزينه را براي آموختن قرآن ]اعم از روخواني و فرا گرفتن معارف و احكام آن[ در نظر گرفته شود. اين كه فرمودهاند: چرا اين اختلاف فاحشي در حقوق وجود دارد، متأسفانه بايد اعتراف كرد كه ريشة آن نبود يا كمبود فرهنگ ارزشگذاري در اين گونه امور است. البته، اين واقعيت نيز وجود دارد كه امكانات مادي براي برخي از ارگانهاي مربوطه ]مانند: سازمان تبليغات اسلامي[ بسيار اندك و قابل مقايسه با امكانات آموزشي و پرورشي نيست; به طوري كه تمام بودجه يك سال سازمان تبليغات، شايد كمتر از بودجه يك دانشگاه باشد و طبيعي است كه اين كمبود بودجه در تمامي تصميمگيريها اثرگذار است; ولكن اين اشكال وارد است كه چرا چنين است؟ سيرة امامان معصوم: اين بوده است كه براي كار معلم قرآن ارزش بسياري قائل بودهاند. در روايتي آمده است: عبدالرحمن سُلّمي سورة حمد را به يكي از فرزندان امام حسينتعليم داد، وقتي براي پدر بزرگوارش خواند آن حضرت هزار دينار و هزار حُلّه به معلم او داد و دهان او را پر از درّ كرد و... .(مستدرك الوسائل، محدث نوري، ج 4، ص 247، مؤسسة آلالبيت:)
بنابراين، بايد همگان تلاش كنند تا ارزش والاي معلم قرآن يك فرهنگ شود. البته، با فضائي كه به بركت انقلاب اسلامي دربارة كارهاي قرآني به وجود آمده است، اميدواريم روز به روز شاهد ارزشگذاري بيشتري باشيم، تا نه تنها دوگانگي بين معلم قرآن و معلمهاي ديگري از بين برود، بلكه كار معلم قرآن ارزش بالاتري پيدا كند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.